Gezond werken en fysieke belasting

 

Werknemers die op hun werkplek te maken krijgen met fysieke belasting, hebben een groot risico op het ontstaan van klachten, bijvoorbeeld rug- of nekklachten. Met verminderde productiviteit of misschien zelfs uitval als gevolg. Voorkom dit door op tijd in te grijpen. Wij helpen daarbij door middel van…

…Individueel werkplekonderzoek

Tijdens het individuele werkplekonderzoek richten we ons op de persoonlijke werkomgeving van de werknemer. We kijken naar verschillende factoren zoals omgeving, werkplekinrichting, werkhouding en bewegingsgedrag . Uw werknemer leert zelf klachten voorkomen of verminderen. Het is een waardevolle investering voor uw organisatie. Het onderzoek bevat de volgende onderdelen:

  • Werkplekanalyse en het ergonomisch instellen van de werkplek
  • Advies over  werkplekaanpassingen
  • Houding- en bewegingsanalyse
  • Advies en oefeningen over gunstige werkhouding en gedrag
  • Rapportage met een advies.
     

…Training gezond werken en fysieke belasting

Juist werknemers die fysiek zwaar werk doen, moeten fit zijn en hun lichaam verstandig gebruiken. Dit bereiken we door medewerkers bewust te maken van de factoren die van invloed zijn op hun gezondheid, het ontstaan van klachten en het voorkomen hiervan tijdens hun werkzaamheden. We bieden inzicht in de oorzaken van lichamelijk belasting. Ook maken we werknemers bewust van hun eigen verantwoordelijkheid en rol in het voorkomen of verminderen van klachten. De training is ook praktisch. Werknemers leren oefeningen en vaardigheden om een gunstige werkhouding aan te nemen en belasting te verminderen.
 

…Programma gezond werken en fysieke belasting

Dit programma is een uitbreiding van de training. Het is vooral goed inzetbaar als medewerkers specifieke hulpvragen en/of klachten hebben. Het programma ziet er als volgt uit:

  • Ter voorbereiding vullen alle deelnemers een intakeformulier in
  • Analyse werkplek en inrichting
  • Training “Gezond werken en fysieke belasting”
  • Aansluitend kort individueel werkplekonderzoek van ongeveer 20 minuten
  • Rapportage van bevindingen en concreet advies
     

Tablet nek?

Voorkomen is beter dan genezen. Helaas belanden steeds meer mensen bij een therapeut met een tablet-nek of een ipad-arm. Dit lijken misschien grappige termen, maar dat zijn ze zeker niet. Pijnlijke nekspieren, schouder- en rugklachten: het kan allemaal veroorzaakt worden door het gebruik van jouw geliefde smartphone, iPad of tablet.

Wist je eigenlijk dat je hoofd gemiddeld 5 kilo weegt? Bij een gebogen nek van 45 graden is de druk op de nekwervels echter al snel gelijk aan 22 kilo. Uit onderzoek van het Zorgkompas blijkt dat al 40 procent van de jongeren last heeft van rug of nekklachten. Dat komt omdat we continu voorovergebogen op onze smartphone of tablet kijken. Hierdoor lopen we meer kans op chronische klachten, een hernia of zelfs een kromme rug. Maar hoe gebruik je dan je smartphone of tablet het best?

1. Neem een actieve houding aan
Als je staat kun je het beste met je handen je smartphone omhoog brengen ter hoogte van je gezicht, zodat je in een rechte lijn naar je beeldscherm kunt kijken. Laat je schouders hangen en buig niet voorover. Wanneer je armen, schouders of nek vermoeid aan beginnen te voelen is dit een seintje van je lichaam en kun je even een korte pauze inlassen. Al zet je tussendoor een kopje koffie, het even onderbreken kan al verschil maken.

2. Tablet? Gebruik een standaard!
Als je gebruik maakt van een tablet herken je het wel: je zit met je tablet in je handen en je hoofd voorover gebogen. Daarom kun je beter een standaard gebruiken en je tablet op tafel neerzetten, zodat je er in een rechte lijn en op ooghoogte naar kunt kijken. Typen gaat op deze manier ook het best met een los toetsenbord.

3. Las op tijd pauzes in
Vooral als we aan het werk zijn op onze smartphone of tablet verliezen we vaak de tijd uit het oog. Toch is het heel belangrijk om af en toe een korte pauze in te lassen. Met speciale software of apps kun je beter op je houding letten en bijvoorbeeld elk half uur een reminder instellen die je eraan herinnert om even een korte break in te lassen. Hierdoor loop je minder kans op nek-en rugklachten tijdens je werk en let je beter op jouw werkhouding.

4. Kwaliteit van de apparatuur
Een handige regel om te onthouden is: hoe kleiner het apparaat, hoe groter de kans op lichamelijke klachten. Om goed te kunnen zien op je smartphone, moet je het apparaat dichter voor je gezicht houden dan wanneer je een tablet gebruikt. De realiteit is echter vaak dat men juist krommer gaat zitten om beter te kunnen zien op de smartphone. Ook moet je rekening houden met het contrast op je tablet of smartphone: hoe hoger het contrast, hoe minder je jezelf hoeft in te spannen.

5. Toch klachten? Trek aan de bel
Chronische klachten voorkomen is beter dan genezen. Als je al klachten hebt door veelvuldig gebruik van je smartphone, tablet of ipad in een verkeerde houding, blijf dan niet te lang met de klachten lopen. Vraag een werkplekonderzoek aan voor persoonlijke adviezen ten aanzien van werkhouding en evt. een aanpassing van de werkplek. Bron: PERSBERICHTEN.NU

 

 

 

links